Yritys tarvitsee asiakkaita selviytyäkseen

Home / Yritys tarvitsee asiakkaita selviytyäkseen

Yritys tarvitsee asiakkaita selviytyäkseen

Ei ole mikään salaisuus, että hyvin monet meistä rakastavat shoppailua. On mielenkiintoista, että asiakas tulee harvoin ajatelleksi omaa arvoaan yritykselle ja sitä, kuinka paljon työtä sen eteen on tehty, että asiakas on alun alkaenkaan saatu yrityksen sivuille, tai liikkeeseen shoppailemaan. Usein tämä tarkoittaa satoja, tuhansia tai jopa miljoonia euroja markkinointiin upotettua rahaa. Rahat tähdätään kuluttajille markkinoitiin ja siihen, että heidät saadaan valitsemaan asiointiinsa juuri tietty yritys. Tämä korostuu etenkin internetin maailmassa, jossa kuka tahansa voi ryhtyä yrittäjäksi ja kilpailu asiakkaista on armotonta.

Moni kokeilee siipiään verkkokauppojen maailmassa, mutta lähes yhtä moni joutuu huomaamaan , että menestyäkseen on tehtävä armottoman paljon työtä. Se, että asiakas saadaan valitsemaan tietyn firmat palvelut ja tuotteet, on firmalle voitto – se on onnistunut selättämään kilpailijansa ja saa kuluttajan käyttämään omia palveluitaan.

Nykyään ollaan kaukana niistä ajoista, kun koko kylää kohden oli olemassa vain yksi ompelijatar, suutari, leipuri, vaatettaja ja niin edelleen. Tällöin asiaa ei sen kummemmin mietitty, oli mentävä sen pakeille joka osasi – maksoi mitä maksoi. Tämä antoi ammatinharjoittajille hieman pelivaraa hinnoissaan, sillä ihmisillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin maksaa tai olla tulematta. Tuolloin suuri osa työstä oli käsityötä, mikä teki prosessista hitaamman ja raskaamman. Kulutusta sanan nykyisessä muodossa ei tunnettu vielä lainkaan, eikä se tuona aikana olisi nykyisessä mittakaavassaan ollut edes mahdollistakaan.

Teollisen vallankumouksen alettua monet alat kokivat valtavan mullistuksen, kun asioita pystyttiin äkisti valmistamaan nopeammin, ja huomattavasti totuttua enemmän. Tämä puolestaan mahdollisti jonkinasteisen kulutuskulttuurin ja shoppailun syntymisen. Lisäksi se toi mukanaan koventuneen kilpailun. Kun yhä useampi pystyy tuottamaan tiettyä palvelua, jakautuvat aiemmin vain yhden ammatinharjoittajan luona käyneet asiakkaat nyt kahteen leiriin, eikä monopoliasemaa enää ole. Mitä enemmän kilpailua on, sitä enemmän kunkin yksityisen yrittäjän on tehtävä töitä erottuakseen muiden joukosta. Tämä tarkoittaa muun muassa ankaraa markkinointia sekä tietenkin kuluttajille myönteisimpää sivuefektiä eli hintojen laskua asiakasvirran toivossa.

Nettishoppailun suosio perustuu sen helppouteen

Kun kelataan aikaa roimalla kädellä eteenpäin parinsadan vuoden takaisesta, päästään nykyhetkeen. Aikaan, jona shoppailu on siirtynyt suurimmaksi osaksi, ja siirtyy edelleen kasvavissa määrin internetin maailmaan. Miksi internetshoppailun suosio on niin suurta? Suurin syy lienee se, että nettishoppailu on tavattoman helppoa, ja nykyihmiset ovat kiireisempiä kuin koskaan. Ei enää matkan taittamista ostoskeskukseen aukioloaikojen puitteissa ja tuntikausien etsiskelyä liikkeen rajatuissa valikoimissa.

Mitä jos valikoima olisi lähes pohjaton eivätkä kaupunkien tai edes maiden rajat rajoittaisi shoppailuasi? Mitä, jos voisit shoppailla juuri silloin kun sinulle sopii ja vieläpä juuri siellä, missä sinulle sopii? Taksimatkalla kokoukseen, illalla lasten mentyä nukkumaa? Tämän lisäksi – hinnat ovat taivaallisia! Internetistä saat ostettua muotia vain murto-osalla siitä hinnasta, mitä liikkeessä joutuisit pulittamaan. Voisiko mikään olla kuluttajan kannalta paremmin?

Internet on siunaus ja sotatanner verkkokaupoille

Verkkokauppojen omistajille ja yrittäjille internet on asia, johon on samaan aikaan sekä viha- että rakkaussuhde. Toisaalta internet mahdollistaa laajan levittäytymisen kansainväliseksi bisnekseksi suhteellisen helposti ja nopeasti, minkä lisäksi se tarjoaa myös työkaluja helppoon, ja jopa aivan ilmaisen markkinointiin, jonka avulla asiakkaita voi houkutella sivustolle.

Aiempiin markkinointitapoihin ja levikkiin nähden internet on suhteessa ylivoimaisesti edullisin sekä levikiltään laajin. Toisaalta, se on yhtä helppoa kaikille, mikä puolestaan tarkoittaa armotonta kilpailua miljoonien yritysten välillä, jotka yrittävät taistella selvitäkseen. Usein tämä tarkoittaa hintojen polkemista yhä alemmas ja alemmas asiakkaiden houkuttelemiseksi – ja tämäkös kelpaa asiakkaille, jotka hyödyntävät kernaasti edulliset diilit ja nauttivat kulutusjuhlasta täysin rinnoin!

Hae lainaa shoppailusi rahoittamiseksi ja tue pienyrityksiä

Täydellinen löytö, jota olet etsinyt jo kuukausia. Ja täydellinen hinta, joka on lisäksi vielä alennettu! Kun löydät tällaisen helmen, ei sen hankkimista tarvitse kahteen kertaan miettiä. Valitettavasti on kuitenkin mietittävä, miltä näyttää tilin saldo. Mikäli pääsee käymään niin, että tilisi saldo yllättää sinut juuri kriittisellä hetkellä, voi pikalaina pelastaa. Voit hakea lainaa netistä 24/7 ja saada sen tilillesi heti, jotta saat tuon kauan himoitsemasi tuotteen itsellesi juuri silloin, kun sitä eniten tarvitset.